مجوزها نباید قیمت و بازار پیدا کنند و خرید و فروش شوند/ چشم انداز متغیر های کلان اقتصادی با هماهنگی تیم اقتصادی دولت برای فعالان اقتصادی روشن شده است/ طلسم خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال شکست/ از اول فروردین 1401 کارتخوان‌هایی که ثبت نام نکنند، قطع می‌شوند

سید احسان خاندوزی وزیر امور وزارت امور اقتصادی و دارایی شب گذشته در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما حضور یافت و اقدامات این وزارتخانه در حوزه های مختلف را تشریح کرد.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران(شادا)، خاندوزی با بیان اینکه تا زمانی که فرآیند الکترونیکی شدن مجوز‌ها رخ ندهد، کمک نهایی به کار آفرینان رخ نمی دهد، تصریح کرد: منظومه فکری حمایت در کشور باید به سمت تولید نهایی برود یعنی هر کسی توانست محصول و کالای ارزشمند قابل رقابتی عرضه کند، باید حمایت شود در حالی که در کشور حمایت‌ها و امتیازات به مجوز فعال اقتصادی گره خورده است.

مجوزها نباید قیمت و بازار پیدا کنند و خرید و فروش شوند
وی با تأکید بر اینکه نباید مجوز، قیمت و بازار پیدا کند و مجوز‌ها نباید خرید و فروش شوند، افزود: باید بین مجوز و امتیاز و حمایت، فاصله بیاندازیم و اساساً حمایت به مجوز تعلق نمی‌گیرد بلکه به کارآفرینی تعلق می‌گیرد که بتواند محصول را تولید و عرضه کند؛ به اعتقاد بسیاری از مردم، آغاز فرایند یک کسب و کار بسیار پر هزینه، طولانی و آلوده و ناسالم و دافع فعالان اقتصادی است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه گفت: نیاز امروز کشور، افزایش فضای تولید و حضور جدی مردم در این محیط است و لازمه آن جذاب شدن، فرایند راه اندازی کسب و کار برای هر فعالیت اقتصادی قانونی و مولدی است.
خاندوزی با بیان اینکه دست کسانی را که با انگیزه کار تولیدی در کشور فعالیت می‌کنند، می بوسم، گفت: برغم همه شعار‌ها و حرف ها، موانع پیش رو در عمل آن قدر زیاد است که بسیاری از سرمایه گذاران خسته و از ورود به فعالیت اقتصادی پشیمان می شوند، چرا که برخی از آن‌ها حدود شش ماه تا یک سال معطل دریافت مجوز فعالیت مانده اند.
وی افزود: با اینکه در قانون اجرای اصل ۴۴ حدود ۱۳ سال قبل یک آسیب شناسی صورت گرفت و احکامی هم برای آن در نظر گرفته شد، اما متأسفانه بعد از ۱۲ سال، کار به صورت مطلوب پیش نرفت و مردم و کارآفرینان راضی نبودند و نیستند.
آینده بازار سرمایه خیلی روشن تر خواهد بود
وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر اینکه آینده بازار سرمایه خیلی روشن تر خواهد بود، تصریح کرد: زمانی بازار سرمایه به شکل بنیادین به سمت رونق می‌رود که با چشم انداز سودآوری بنگاه‌ها تحت تاثیر قرار گیرد یا متغیر‌هایی که به حوزه تورم و ارز مرتبط است کنترل شود.
خاندوزی با اشاره به اینکه چشم انداز حوزه سیاست‌های تورمی و ارزی برای فعالان اقتصادی روشن است، تصریح کرد: برخی مداخلات در اقتصاد کشور مخرب هستند؛ با تغییر دولت‌ها و وزرای جدید و سیاست‌های جدید و تغییرات لایحه بودجه، بخشی از بی ثباتی و اطمینان نداشتن به وجود می‌آید و تا زمانی که لایحه بودجه ۱۴۰۱، صورت قطعی خود را پیدا نکند این نوسان وجود دارد.
وی افزود: سیاست‌های وزارتخانه‌ها و مداخلات مخربی که می‌توانست صورت گیرد، اصلاح شد و همه همت ما در این راستا بود که مداخلات مخرب در بورس، صورت نگیرد و در نهایت با همگرایی موجود در ستاد اقتصادی دولت توانستیم از این طرح با موفقیت عبور کنیم؛ بنابر این افق های پیش روی بازار سرمایه بسیار روشن‌تر از گذشته خواهد بود.

طلسم خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال شکست
وزیر اقتصاد دولت سیزدهم با اشاره به شکسته شدن طلسم واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال، بیان داشت: مسئله واگذاری این دو باشگاه، مدت طولانی در اقتصاد کشور مطرح بود و دولت‌ها مکلف به این کار بودند و برای واگذاری باید ابتدا این باشگاه‌ها تا حد ممکن حرفه‌ای و با مالکیت مالکان واقعی و مردم اداره شوند.
وی با اشاره به حذف این دوباشگاه از جام باشگاه های آسیا به خاطر مالکیت دولتی، افزود: با وجود فرصت چند ساله برای تعیین تکلیف مالکیت دولتی آن‌ها فرصت داشتیم، اما متأسفانه این زمان از دست رفت اما در این مقطع، راهبرد وزارت امور اقتصادی و دارایی این است که تکالیف قانونی را انجام دهد؛ این تکالیف، نخست به حل مسائل بین المللی و محرومیت‌ها پایان می‌دهد و دوم، این باشگاه‌ها، حرفه‌ای اداره خواهند شد و درآمدزایی پایدار خواهند داشت.
خاندوزی با اشاره به نکات مثبت خصوصی سازی سرخآبی ها از جمله شفافیت و مدیریت متفاوت تر، بیان داشت: پیگیری بسیار ویژه‌ای از طریق سازمان خصوصی سازی در این باره انجام شد، و فقط با واگذاری استقلال و پرسپولیس هم مواجه نبودیم بلکه با افزایش سرمایه این دو باشگاه مواجهیم.
وی در این باره توضیح داد: از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم، این دو باشگاه را از طریق آورده مردمی در بازار سرمایه، افزایش سرمایه می‌دهیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه میزان سهام دولت فعلاً از دستور کار اعضای هیئت عالی واگذاری خارج شده است، گفت: برای این که مسئله وزارت ورزش را تا حدی حل و فصل کنیم باید کمک کنیم فعلا افزایش سرمایه تا سال آینده رخ دهد تا دوباره از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا محرومیتی برای کشور ما ایجاد نشود.
خاندوزی درباره روش ارزش گذاری این دو باشگاه هم گفت: بنا بود مشخص شود چه کارشناسان رسمی و مبتنی بر چه اطلاعات و داده هاو صورت‌های مالی باید ارزیابی را انجام دهند، اما این اطمینان خاطر وجود دارد آنچه اکنون با آن مواجه هستیم خالص دارایی این دو باشگاه است یعنی همه بدهی‌های آن‌ها و حتی بدهی‌های احتمالی، لحاظ شده است و خالص دارایی‌ها در پیش چشم مردم قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه پنهان کردن صورت های مالی در بازار سرمایه کار دشواری است، افزود: این شفافیت شروع یک فرآیند اصلاحی است و تحقق مدیریت حرفه‌ای و درآمد‌های پایدار این دو باشگاه و به سامان شدن قرارداد‌ها و شفافیت عملکرد، مواردی است که از سمت وزارت ورزش و فدراسیون باید پیگیری شود تا گام نخست، موفقیت آمیز باشد.

یک سوم مؤدیان تاریخ اقتصاد در سال 1400 مشخص شدند
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تکلیف قانونی بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر ساماندهی پوز‌ها، تصریح کرد: اتفاقات خوبی قبلاً رخ داده بود، اما سرعتی که در ماه‌های اخیر شاهدش هستیم نسبت به پیش از آن قابل مقایسه نیست و این محصول همگرایی و همفکری و همراهی بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی است.
وی با تأکید بر اینکه همه تاریخ گذشته وزارت امور اقتصادی و دارایی یک طرف و اتفاقات سال 1400 یک طرف، افزود: با اجرای سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی، اکنون شاید حدود یک سوم مؤدیان که در روز ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ می‌شناسیم محصول همین اتفاق باشد که فقط در سال ۱۴۰۰ رخ داده است و این به کاهش مسئله فرار مالیاتی، کمک زیادی می‌کند.
خاندوزی با تأکید بر اینکه میزان تراکنش های پوزها دلیلی بر مشمول شدن مالیات بالاتر نخواهد بود، بیان داشت: قانون مکلف کرده است که این را به عنوان یک نمایه استخراج کند و کسی که دستگاه پایانه پرداخت در اختیار دارد باید در نظام مالی و مالیاتی کشور، شناسایی شود.
وی با بیان این موضوع که با چند صد هزار پوز‌های ناشناس مواجه هستیم که اطلاعات آن‌ها تکمیل نیست و معلوم نیست که مربوط به کدام فعال و مؤدی اقتصادی هستند، افزود: بسیاری از این‌ها مشمول معافیت مالیاتی هستند و در رسته‌ای فعالیت می‌کنند که آن رسته فعالیت فرهنگی یا در مناطق آزاد است و مشمول مالیات نیست؛ البته همه این جزئیات لحاظ خواهد شد و باید این تبیین و روشنگری انجام شود تا این ذهنیت به جامعه متبادر نگردد که از پوز‌ها کمتر استفاده کنیم، زیرا تعیین مالیات بر مبنای آن است.

وزیر اقتصاد دولت سیزدهم با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی که سود‌های بالاتری می‌برند باید بار مالیاتی بیشتری را بر دوش بکشند، ادامه داد: پس از سال‌ها برای بودجه سال ۱۴۰۱ پیشقدم شدیم و نرخ مالیات بر شرکت‌های تولیدی را کاهش دادیم و پیام این کاهش ۵ درصدی مالیات این است که شرکت‌های تولیدی باید با فشار مالیاتی کمتری فعالیت کنند.
خاندوزی با تاکید بر اینکه اولویت اقتصاد ایران بعد از ثبات اقتصاد کلان و کنترل سطح عمومی قیمت‌ها و نوسان ارز، کمک به رونق فعالیت‌های تولیدی است، افزود: باید در کوتاه مدت، چشم خود را بر افزایش درآمد‌های دولت ببندیم تا کمک کنیم اقتصاد ایران از این چاله رکودی عبور کند.

از اول فروردین 1401 کارتخوان‌هایی که ثبت نام نکنند، قطع می‌شوند
وی افزود: اگر برخی‌ها شفافیت نداشته باشند که استفاده از پایانه‌های پرداخت پوز را اظهار کنند خدماتی که از شبکه بانکی و دستگاه پوز می‌گیرند بدون مهلت تمدیدی، از اول فروردین سال ۱۴۰۱ قطع خواهد شد.
خاندوزی با اشاره به اینکه ساماندهی حساب‌های شخصی و تجاری از دیگر اولویت ها است، افزود: با تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری، هر نوع ورود و خروج حساب‌ها شفاف خواهد شد، راهبرد ما تمرکز بر اقلیت فرار‌های بزرگ مالیاتی و جلوگیری از آن است و فرصت دادن و آسان گیری برای اکثریت فعالان اقتصادی است.

تلاش دولت برای کاهش کسری تراز عملیاتی بودجه
خاندوزی در پاسخ به این پرسش که آیا ارقام درآمدی بودجه محقق می‌شود و در سال آینده کسری بودجه نخواهیم داشت؟ افزود: مسئله کسری بودجه به جهت اینکه یک عارضه مزمن است حتماً در یک سال به نقطه پایانی نخواهد رسید.
وی ادامه داد: تلاش دولت این است که در تدوین لایحه، کسری تراز عملیاتی سال ۱۴۰۰ را کاهش دهیم و امیدواریم این دستاورد مهم در مصوبه نهایی مجلس شواری اسلامی نیز محقق شود. در مورد برخی درآمد‌های احتمالی نگرانی وجود دارد که این درآمد‌ها تا چه اندازه محقق می‌شود؟
او با بیان اینکه نگران درآمد‌های ثابت و پایدار هستیم، گفت: طرف درآمدی، طرف محکم، شفاف، دقیق و غیر قابل خدشه‌ای باید باشد تا حتی با سناریو‌های بدبینانه بتوانیم آن میزان درآمد را کسب کنیم و کسری بودجه رخ ندهد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر اینکه دولت مصوبه نهایی مجلس را که قانون و لازم الاجراست، مد نظر قرار خواهد داد، افزود: باید همکاری کنیم تا کیفیت سیاستگذاری در اقتصاد ایران ارتقاء یابد.

تحقق افزایش درآمدهای لایحه بودجه سخت است
خاندوزی افزود: امسال فرآیند افزایش و بالا بردن هزینه‌ها در دولت، سختگیرانه بود و در مجلس هم همکاری خوبی شد و شاهد جهش خیلی بالایی در طرف هزینه‌ای نبودیم، اما در طرف درآمدی به عنوان وزارت امور اقتصادی و دارایی تحقق افزایش حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومانی را که بر لایحه افزوده شده است، سخت می‌بینیم.
وی ادامه داد: راهبرد ما این نیست که هر چه بیشتر و از هر راهی که می‌توانیم مالیات بگیریم بلکه باید مالیات هوشمند و عادلانه بگیریم که به انگیزه فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان هم کمک کند. دولت ۳۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی را در لایحه پیش بینی کرده بود که بر این رقم عددی افزوده شده است.

اتکاء به نفت افزایش نمی‌یابد
خاندوزی با بیان اینکه راهبرد اقتصادی دولت این است که افزایش اتکاء به نفت را نداشته باشیم، اضافه کرد: یکی از دستاورد‌های مهم این است که دولت در شرایط تحریمی، توانسته است بسیار بیشتر از ابتدای امسال، نفت و میعانات و فرآورده‌های نفتی صادر کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به افزایش قیمت بین المللی نفت در چند هفته اخیر گفت: به رغم این دستاورد بزرگ، باید مراقب باشیم وابستگی ما به نفت بیشتر نشود، زیرا اقتصاد ایران زمانی که توانسته است نفت بیشتری را بفروشد، خام فروش‌تر شده است و وابستگی بودجه به نفت نیز افزایش پیدا کرده است. نباید از این سوراخ برای چندمین بار گزیده شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed