حاکم نمودن رویکرد مشارکت جویانه و داوطلبانه بجای روش های دستوری و کنترلی در امر وصول مالیات

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران ( شادا)، پیام وزیر امور اقتصادی و دارایی به مناسبت هفته مالیات (۱۶ تیرماه ۱۴۰۰ ) بدین شرح است:
باسمه تعالی
ابتدا لازم می دانم هفته مالیات و فرهنگ مالیاتی را به همه مؤدیان محترم و کارگزاران سخت کوش مالیاتی تبریک عرض نمایم.
دولت ها برای انجام وظایف و مأموریت های خود به منابع مالی پایدار نیازمند هستند و مالیات از مهم ترین و اساسی ترین آن ها به شمار می رود. پرداخت مالیات از سوی مؤدیان نیز همیاری و همکاری مشترک و عقلایی است که سبب می گردد، دولت در ارایه خدمات عمومی دچار تأخیر و نقصان نگردد.
به همین دلیل امروزه بیش از آنکه بر ابزارها و روشهای دستوری و به شدت کنترل کننده جهت وصول مالیات توسط دستگاه مالیات ستانی تأکید شود، بر بهبود پذیرش داوطلبانه مالیات توسط مؤدیان به عنوان یک رویکرد مشارکت جویانه تأکید می گردد.
بدون تردید، سنگ بنای این رویکرد، بهبود فرهنگ مالیاتی از طریق افزایش اعتماد مردم به نظام مالیاتی، استقرار یک نظام مالیاتی عادلانه و مبتنی بر ارایه حداکثر خدمات مالیاتی و در نتیجه کاهش هزینه های پذیرش مالیات است. همچنین در این میان باید بر نقش بی بدیل نظام بودجه ای شفاف و کارآمد دولت و اطلاع رسانی شایسته و مؤثر از مصارف منابع حاصل از درآمدهای وصول شده در جلب اعتماد و رضایت مردم تأکید نمود.
توفیقات چشم گیر نظام مالیاتی در چند سال اخیر با عملیاتی کردن راهبرد حداکثرسازی وصول درآمدهای مالیاتی با رعایت کامل اصول و هوشمندسازی نظام مالیاتی در ابعاد مختلف از جمله تحقق بیش از 100 درصدی ارقام مصوب بودجه، چابک سازی و سرعت بخشی به فرآیندهای اجرایی مالیاتی، گسترش خوداظهاری و پیاده سازی مدیریت ریسک تمکین و بسترسازی های انجام شده برای استقرار نظام مالیاتی مدرن و توجه به مزایا و غنای شغلی کارگزاران این عرصه، کشور را در تراز نسبتاً خوبی از منظر دستیابی به شاخص های یک نظام مالیاتی توسعه یافته قرار داده است. تلفیق این موفقیت ها با تلاش های صورت گرفته برای رعایت حداکثری اصول مالیات ستانی، حمایت از بخش های تولیدی و سرمایه گذاری، مانع زدایی و مقررات زدایی و جلب رضایت مؤدیان نوید بخش آینده ای روشن برای نظام مالیاتی کشور است.
امید آن دارد که با همدلی و همکاری هرچه بیشتر کارگزاران نظام مالیاتی به عنوان سفیران توسعه فرهنگ مالیاتی و جلب مشارکت سایر ارکان سیاستگذار، تصمیم گیر و اثرگذار و قبول مسئولیت انتقال از بودجه مبتنی بر نفت به بودجه مبتنی بر مالیات، افق روشن نظام مالیاتی مطلوب کشور بیش از گذشته فراهم گردد.

آرمان ما آرامش شـــــما #بیمه#آرمان_ما_آرامش_شما#روابط_عمومی

📞

۰۲۱-۲۸۵۶

www.armanins.com

@bimeharman

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed